• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 19 خرداد 1398
کد مطلب : 58053
+
-

دانش و رفتار زیست محیطی؛ عامل نجات طبیعت

رئیس انجمن جنگلبانان ایران حیات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی یک جامعه را در گرو حیات محیط‌زیست و منابع طبیعی دانست و عنوان کرد: مردم علی‌رغم این‌که از دانش و اطلاعات زیست‌محیطی برخوردار هستند، رفتار زیست‌محیطی ندارند.

به گزارش ایسنا، «هادی کیا دلیری» بیان کرد: متاسفانه انسان همواره تاثیر عمیقی در نابودی منابع طبیعی و تخریب محیط‌زیست داشته است و از مهم‌ترین نابودکنندگان جنگل‌ها و زیستگاه‌های گیاهی و جانوری شناخته می‌شود.

وی آلودگی هوا ناشی از گرد و غبار و ریزگردها، کمبود منابع آبی، بحران زباله و پسماند در جنگل‌ها و تغییر کاربری را عمده‌ترین چالش محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور دانست و اظهار کرد: در بخش‌های قانونی، فنی و فرهنگی درخصوص محیط‌زیست و منابع طبیعی ضعف داریم.

رئیس انجمن جنگلبانان ایران افزود: متاسفانه بسیاری از قوانین حتی از افراد متجاوز به حریم محیط‌زیست و منابع طبیعی حمایت می‌کنند.


ضعف‌های آموزشی

این مسئول ضعف‌های آموزشی و شکاف بین تحقیقات زیست‌محیطی با مدیریت اجرایی را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که کشورهای در حال توسعه دارند، قرار نگرفتن مدیران درست و مرتبط در سمت‌های اجرایی است، یعنی گاهی مدیر زیست‌محیطی اقدامات ضد زیست‌محیطی انجام می‌دهد.

کیا دلیری با بیان این‌که مدیران زیست‌محیطی و منابع طبیعی براساس درک و دریافت شخصی از محیط‌زیست برنامه‌‌ریزی می‌کنند نه اسناد علمی و کارشناسی، اظهار کرد: در بسیاری از پروژه‌های ‌زیست‌محیطی آمایش نادیده گرفته می‌شود و ماهیت سیاسی دارد.


ضرورت جلوگیری از فرسایش خاک 

رئیس انجمن جنگلبانان ایران گفت: اگر به تخریب منابع طبیعی و آلوده کردن محیط‌زیست ادامه بدهیم، به زودی دچار قحطی خواهیم شد.

کیا دلیری با بیان این‌که منابع آبی نقش بسزایی در رونق محیط‌زیست و منابع طبیعی دارد، اظهار کرد: اولین و مهم‌ترین راهکار برای افزایش منابع آبی اصلاح الگوی مصرف به‌ویژه در نواحی مرکزی ایران است.

 سدها همواره کمتر از ظرفیتشان آب دارند بنابراین سدسازی آخرین مرحله است و آبخیزداری بر سدسازی ارجحیت دارد.

وی ادامه داد: برگ درختان مانع از برخورد شدید قطرات آب با زمین و خاک‌شویی می‌شود. برگ‌ها هم مانند اسفنج آب را جذب می‌کنند و فرصت نفوذ آب را به خاک فراهم می‌کنند بنابراین آبخیزداری با تقویت پوشش گیاهی و جلوگیری از فرسایش خاک به نگهداری آب کمک می‌کند.


تب سدسازی باید از بین برود

این مدرس دانشگاه با تاکید بر لزوم برخورداری سدها از توجیه کشاورزی، صنعتی، شرب و... یادآور شد: آمایش سیاست‌های 50 ساله در زمینه‌های کشاورزی، صنعتی و گردشگری را مشخص می‌کند بنابراین تب سدسازی و انتقال آب باید از بین برود.

رئیس انجمن جنگلبانان ایران سیلی که ابتدای امسال در شمال کشور رخ داد را فقط به علت تخریب جنگل‌ها ندانست و اضافه کرد: تغییر کاربری در مراتع و چرای بیش از حد دام، مراتع درجه اول را به مراتع درجه دوم و سوم تبدیل کرده و همین مساله موجب شده آب باران با سرعت زیاد و همراه با گل و لای از بالادست به پایین‌دست منتقل شود و سیل رخ دهد.


تغییر اقلیم از چالش‌های‌ زیست‌محیطی است

کیا دلیری تغییر اقلیم را یکی دیگر از چالش‌های زیست‌محیطی دانست و بیان کرد: تغییر اقلیم باعث شده پراکنش بارندگی‌ها برهم بخورد و آن میزان بارانی که در طول یک سال باید ببارد، در مدت کوتاهی ببارد. این حجم بالا از بارندگی، سیلاب‌ تشکیل می‌دهد.

 خسارت‌های مالی و جانی ناشی از وقوع سیل به علت تجاوز انسان‌ها به حریم رودخانه‌هاست. وی اظهار کرد: به هر میزان باران بیشتری داشته باشیم رویش بیشتری خواهیم داشت بنابراین بدون در نظر گرفتن خسارت‌های انسانی، باراش باران بزرگ‌ترین نعمت است و نقش بسزایی در کنترل بیماری‌های گونه‌های جنگلی دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید